W przemyśle ciągle szuka się lepszych rozwiązań, które sprawiają, że produkty są lepszej jakości, a proces produkcji szybszy i tańszy. Jednym z ciekawszych jest ręczna spawarka laserowa. Szybko okazało się, że przydaje się ona nie tylko w dużym przemyśle.
Ręczna spawarka laserowa – co to takiego?
Równe i gładkie spawy, nie ingerujące zbyt w głąb spawanych materiałów to marzenie inżynierów, które spełniało się dzięki ręcznej spawarce laserowej. To nowoczesne urządzenie do spawania, które coraz częściej zastępuje tradycyjne spawarki czy migomaty. W laserowej spawarce do stapiania obszaru styku materiałów wykorzystuje się wiązkę promieni laserowych. Aby zapobiec utlenianiu, cały proces odbywa się w osłonie gazu obojętnego.
Dlaczego laserowe spawarki są tak chętnie wykorzystywane?
Ręczne laserowe spawarki coraz częściej spotyka się w przemyśle, ale także w niewielkich zakładach rzemieślniczych. To nie dziwi, ponieważ są mają naprawdę wiele zalet.Przede wszystkim nawet początkujący spawacz uzyska bardzo dobrą spoinę. Najczęściej nie wymaga ona późniejszej obróbki mechanicznej.Kolejną zaletą jest bardzo duża precyzja spawów. Energia laserowa stapia tylko niewielką część spawanych elementów. Dzięki temu pozostały metal się nie odkształca, co chroni jego strukturę przed przeobrażeniem. Same spawy są prawie niewidoczne.Dla wielu branż istotne jest też to, że taką spawarką można łączyć różne materiały. Mogą to być metale kolorowe, aluminium, zwykła stal czy stal nierdzewna, a nawet tworzywa sztuczne.
Jak dobrać ręczną spawarkę laserową?
Dobór odpowiedniej ręcznej spawarki laserowej zależy przede wszystkim od mocy lasera. Do grubych materiałów niezbędna będzie większa moc, sugerowana są spawarki o mocy 3000 W. Do spawania cienkich elementów odpowiednia będzie spawarka o niższej mocy.
Warto też zwrócić uwagę na oprogramowanie. Intuicyjny system bardzo ułatwi pracę spawaczowi.
Ponieważ każde, nawet najbardziej niezawodne urządzenie, potrafi się zepsuć, lepiej wybierać spawarki, które mają dobry serwis gwarancyjny i obsługę posprzedażową.